JABLONEC NAD NISOU
Od května letošního roku využívá město Jablonec nad Nisou pro komunikaci s občany mobilní aplikaci Lepší místo. Aplikace slouží k rychlému hlášení nedostatků ve městě prostřednictvím fotek pořízených mobilem. Během pěti měsíců zadali občané Jablonce celkem 91 podnětů, a to zejména k úklidu města, opravám laviček, technickému stavu vozovek a chodníků, autovrakům.
„Vyřízení jednotlivých tipů se liší dle jejich časové i finanční náročnosti. Rychleji je vyřízen podnět typu nepořádek kolem popelnic, černá skládka, nefunkční pouliční osvětlení. V těchto případech to bývá v řádu jednoho či dvou dní. Naopak větší časová náročnost je u podnětů, kde je nutné dodržet zákonem stanovené lhůty, např. likvidace autovraků, což je 60 dní, nebo kde je nutné vypracovat projekty, oslovit více dodavatelů, např. rozsáhlejší opravy vozovek a chodníků, opravy herních prvků a městského mobiliáře,“ vysvětluje postup Martin Oklamčák, vedoucí odd. interního auditu a stížností jabloneckého magistrátu.
Telefon k tipu přiřadí dle bodů GPS příslušnou pozici a s krátkým popisem jej aplikace odešle na server Lepší místo, který jej přepošle na magistrát. Aplikaci mohou využívat i lidé, kteří nemají chytrý telefon. Nedostatek lze vyfotit i běžným fotoaparátem a odeslat jej z počítače na webu lepsimisto.cz. Výhodou je obousměrná komunikace. Občan svůj tip nejen zadá, ale může na internetu sledovat, jak je s ním ze strany města nakládáno.
„Každý podnět, který k nám prostřednictvím aplikace Lepší místo dorazí, prověří zaměstnanec konkrétního oddělení a vyřizuje dle závažnosti. Pokud je to možné, náprava je provedena ihned, případně je zahrnuta do plánů oprav jednotlivých oddělení,“ říká Oklamčák.
„Z dosavadního vývoje i ohlasů, které jsem zaznamenal je zřejmé, že se aplikace mezi lidmi ujala. Úřad získává okamžité náměty, což je velká pomoc při správě města a naopak lidé dostávají zpětnou vazbu, jak je s jejich podněty nakládáno. Nejen díky této aplikaci je Jablonec moderním a otevřeným městem a doufám, že takto nastartovaná komunikace vydrží a přispěje k tomu, aby Jablonec byl lepším místem,“ konstatuje primátor města Petr Beitl.
Příklad vyřízení tipu – nebezpečný most v ulici Horská, tip zaslán 13. 5. 2015, vyřízen 10. 7. 2015.
„Zábradlí u lávky bylo dožilé a skutečně nebezpečné. Oprava zábradlí byla plánovaná a podnět od občana její nutnost podpořil,“ komentuje vyřízení tipu na špatné zabezpečení mostu v Horské ulici vedoucí odd. správa komunikací Pavel Kozák.